www.CLICK4CRETE.gr
Και όμως γίνεται πραγματικότητα! Τη Δευτέρα το πρωί το ιταλικό ODIN FINDER ξεκινά τις βυθομετρικές έρευνες στη διαδρομή Αθήνα- Κρήτη και το έργο διασύνδεσης των ηλεκτρικών...

δικτύων Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας μέσω του υποθαλάσσιου καλωδίου, γνωστό με την ονομασία «EuroAsia Interconnector» μπαίνει σε φάση υλοποίησης! Ένα έργο που αφορά στην κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου, μήκους 1.518 χιλιομέτρων, το οποίο θα διασυνδέσει –μέσω Κρήτης- τα ηλεκτρικά δίκτυα του 3 χωρών με την ηπειρωτική Ευρώπη, ανακοινώθηκε πριν 3 μόλις χρόνια και υλοποιείται- χάριν στην ευελιξία που έδειξαν Κύπρος και Ισραήλ, άντε και ΕΕ- γιατί η Ελλάδα…δεν έχει ακόμη αποφασίσει το καλώδιο από την Κρήτη! Τέτοια ετοιμότητα έχουμε για ένα έργο που ξεκίνησε να υλοποιείται! Και όχι μόνο αυτό, αλλά η ΕΕ απειλεί την ελληνική πλευρά με επιστροφή ενισχύσεων αφού δεν προχωρά η διασύνδεση!

Η επίσημη πρώτη των βυθομετρικών ερευνών έγινε για λόγους…ευνόητους στην Κύπρο, παρουσία και της Κρήτης, αλλά και της ΡΑΕ, από την ελληνική πλευρά, οι έρευνες όμως στην πραγματικότητα ξεκινούν τη Δευτέρα από Αθήνα- Κρήτη όπως εξήγησαν τα στελέχη της εταιρείας του «EuroAsia Interconnector».

“Για λόγους τεχνικούς προφανώς οι έρευνες θα ξεκινήσουν από τον ελληνικό υποθαλάσσιο χώρο προς την Κρήτη” εξηγεί  η αρμόδια αντιπεριφερειάρχης κ.Βιργινία Μανασάκη που ήταν παρούσα στην Κύπρο και στην επίσημη παρουσίαση του ODIN FINDER, του υπερσύγχρονου πλοίου που θα κάνει τις έρευνες.

“Θα σκανάρουν όλο τον βυθό, πλην εκείνων των περιοχών που είναι από 100 μέτρα και κάτω, όσο είναι κοντά στις ακτές δηλαδή, θα δουν εμπόδια , διαδρομές, που ακριβώς θα ποντιστεί το καλώδιο” λέει η κ.Μανασάκη που βρέθηκε στην Κύπρο μαζί με τους υπουργούς, τους πρέσβεις των χωρών που συμμετέχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο εγχείρημα το οποίο επί της ουσίας συντονίζει ο επικεφαλής της εταιρείας κ.Νάσος Κτορίδης.

Η κ.Μανασάκη στο ιταλικό πλοίο

“Το πιο δύσκολο τμήμα είναι εκεί που τα βάθη ξεπερνούν τα 2000 χιλιόμετρα μεταξύ Κρήτης και Κύπρου” λέει η κ.Μανασάκη που δηλώνει αισιόδοξη για το έργο και την ελληνική-κρητική εμπλοκή.

“Στην Κύπρο ήταν και εκπρόσωπος της ΡΑΕ, νομίζω ότι κι εμείς ως Ελλάδα θα βρούμε τον βηματισμό μας, οι άλλοι έχουν προχωρήσει αρκετά” αναφέρει.



Τι καλώδιο θέλουμε


Το βασικό για την ελληνική πλευρά, το υπουργείο, τη ΡΑΕ, τον ΑΔΜΗΕ, να επιλέξουν τη λύση για το καλώδιο και τη διασύνδεση της Κρήτης. Διότι μέχρι τώρα υπάρχει απίστευτη σύγχυση, κωλυσιεργία και καθυστέρηση για την οποία η ΕΕ απειλει να πάρει πίσω και τις ενισχύσεις που έχει δώσει!

Ήδη καθυστερεί και το νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του εθνικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, 2017-2020, του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) με τη δικαιολογία ορισμένες ακόμη τεχνικές λεπτομέρειες που δεν έχουν ολοκληρωθεί. Οι τελευταίες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το πρόγραμμα θα δοθεί στη δημοσιότητα ως το πρώτο 15μερο του Φεβρουαρίου, από τα μέσα Δεκεμβρίου, που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση.

Η διασύνδεση της Κρήτης, όπως έχει ξακαθαριστεί, θα είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο στο νέο πλάνο ανάπτυξης του δικτύου του ΑΔΜΗΕ.  Εκτός από τη λύση «μικρό ή μεγάλο καλώδιο» για τη διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα, ποιο θα προηγηθεί και ποιο θα ακολουθήσει το ζήτημα για τον ΑΔΜΗΕ-που δεν θέλει ιδιώτες-  είναι η χρηματοδότηση του έργου, σε συνδυασμό με την ταχύτητα ολοκλήρωσης του, άρα και την απόσβεση του.

Από την κυβέρνηση δεν έχουν ξεκαθαρίσει εάν είναι μεγάλο ή μικρό καλώδιο. Εάν ειναι το μεγάλο που θα φεύγει από την Κορακιά ή το μικρό από τα Χανιά. Σε αυτή την περίπτωση το έργο δεν συνάδει με τον «EuroAsia Interconnector» Και γι αυτό υπάρχει ήδη μεγάλη αλληλογραφία τόσο με την περιφέρεια όσο και με τους εμπλεκόμενους δήμους.

Ταυτόχρονα , όπως έχει γράψει αρκτές φορές το cretalive, δεν έχει αποφασισθεί ακόμη το σημείο της ηπειρωτικής χώρας στο οποίο θα προσαιγιαλώνεται το καλώδιο σύνδεσης με την Κρήτη. Υπάρχουν δύο υποψήφια σημεία: Η Αττική , που σημαίνει μεγαλύτερο καλώδιο 380 χλμ και η Μονεμβασιά, με υποβρύχιο καλώδιο 250 χλμ, καθώς και εναέρια γραμμή μεταφοράς, ως το ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

 Αλλά το θέμα έχει να κάνει και με το κόστος. Η ενέργεια που χρησιμοποιείται στα νησιά να είναι πολύ πιο ακριβή, συν την περιβαλλοντική επιβάρυνση, αλλά, κυρίως, την οικονομική επιβάρυνση που μεταφέρεται στους καταναλωτές, από την πληρωμή των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), τα οποία εισπράττει η ΔΕΗ, μέσα από τους λογαριασμούς του ρεύματος, γιατί στην ευθύνη της είναι αποκλειστικά η προμήθεια των νησιών.

Την ίδια ώρα η Κομισιόν προειδοποιεί να ζητήσει πίσω τα ποσά για τα ΥΚΩ, τα οποία θεωρεί ως κρατικές ενισχύσεις. Με απόφαση της, την περασμένη Άνοιξη, η Επιτροπή υποδεικνύει την ανάγκη να αιτιολογηθεί ο προσδιορισμός και η κατανομή των ΥΚΩ, σε σχέση με τη φθηνότερη λύση που θα πρέπει να επιλεγεί για την ηλεκτρική κάλυψη των νησιών, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να εκληφθούν ως επιδοτήσεις. 


Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη